2015-ci ilin yekunları ilə bağlı prezident müşavirəsindən belə hiss etdim ki, Azərbaycanın idxaldan asılılığı kəskin problem olaraq hökumətin qarşısında dayanmır. Halbuki manatın düşdüyü vəziyyət yalnız ixrac gəlirlərinin 2 dəfəyədək azalması ilə bağlı deyil - səbəb həm də zamanında idxalı əvəzləyən istehsalın yaradlımamasıdır. Son iqtisadi proselərin təhlili göstərir ki, səlahiyyətli dövlət
orqanları valyuta bazarında effektiv məzənnə tənziminə nail olmaq, ölkənin
idxaldan asılılığını kəskin azaltmaq məqsədilə real və çatıla
bilən hədəflər müəyyən etmək istəyirlərsə, qeyri-leqal idxaldan imtina
etməlidirlər. Xarici ticarət statistikasında yüksək şəffaflıq təmin edilməlidir - bu həm ölkədə məzənnə sabitliyinin təmin edilməsi üçün resursların, həm də idxalı əvəzləyə bilən milli istehsalın real potensialın dəqiq müəyyən edilməsi baxımından fövqəladə dərəcədə vacib məsələdir.
Reallıqda hökumət nəinki qeyri-leqal idxalın
mövcudluğunu etiraf edir, əksinə
gömrükçülər sahibkarların idxal etdiyi əmtəələrin
invoys qiymətlərin azaldılığını əsas gətirərək yeni (artırılmış) qiymətlər tətbiq
edirlər. Amma necə olursa, hətta milli
gömrükçülərimizin yeni (yüksək) qiymət təyinindən sonra
ticarət partnyorları olan ölkələrin
gömrüyündə Azərbaycana ixrac kimi rəsmilişdirilən məhsulların
həcmi bizim gömrükdə idxal kimi uçota alınan həcmdən xeyli
çox olur.
Metodoloji baxımından beynəlxalq ticarətdə bu cür kənarlaşmalar
qəbul edilir və nəzəri ədəbiyyatlarda, həmçinin beynəlxaql təşkilatların yanaşmasında bir sıra obyektiv faktorlar səbəbindən bu fərq üçün təxminən 12-15%
(az və ya çox) yolverilən hədd sayılır. Fərq həddən artıq
böykdürsə, bu artıq qeyri-leqal idxalın
mövcudluğuna işarədir. Bu cür kənarlaşmanın əsas səbəblərindən biri CİF və FOB qiymətlərin tətbiqi ilə bağlıdır. CİF (Cost, Insurance and Freight) malın təyinat yerinə
çatdırılması ilə bağlı xərclərlə birgə formalaşan qiymətdir. FOB
(Free On Board) isə ixracatçı ölkənin sərhədindən çıxana qədər nəzərə alına
qiymətdir. Bu qiymət şərtləri arasında fərq nəql və sığorta
xərclərinin həcminə bərabərdir. Bəzi ölkələr ticarət əməliyyatlarını
CİF (nəql və sığorta xərclərini də malın
qiymətinə əlavə etməklə), bəziləri isə FOB qiymətləri (nəql və sığorta
xərclərini də malın qiymətinə daxil
etmədən) əsasında rəsmiləşdirir. Beynəlxalq
Valyuta Fondunun ekspertlərinin
yanaşmasına görə, CİF-FOB fərqinə görə mümkün kənarlaşma
üçün maksimum həddi 6% ola bilər. Kənarlaşmanın başqa səbəbləri də var. Məsələn, bəzi ölkələrədə fiziki şəxslərin kiçik
dəyərli mallar idxal zamanı qeydə alınmır,
amma ixrac ölkəsində onun dəyəri rəsmiləşdirilir. Yaxud, malın çıxma
tarixi çatma tarixindən fərqli olur. Dekabrın son günlərində ixrac
olunan mal ixracatçı ölkədə köhnə ildə qeydiyyata alınır, idxalatçı
ölkədə təzə ildə rəsmiləşdirilir. Amma bütün hallarda
bütün obyektiv faktorlar hesabına yolverilən kənarlaşmanın
15%-i ötmədiyini beynəlxalq təşkilatların
statistikası və tədqiqatları da təsdiqləyir.
Bunu sübut edən ən etibarlı mənbə
UNCTAD-ın məlumat bazasıdır. UNCTAD (United Nations
Conference on Trade and Development) BMT-nin
patronajlığı altında fəaliyyət göstərən təsisatdı. Bu abberviautranın azərbaycan
dilində açılışı belədir - Ticarət və İnkişaf üzrə BMT
Konfransı. Təşkilatın bütün statistik məlumatları
rəsmidir və BMT-nin üzvü olan dövlətlərin
qurumları tərəfindən təqdim edilir. Məsələn, siz təşkilatın
saytından Gürcüstanın Azərbaycana ixracını bu dövlətin, Azərbaycanın
Gürcüstandan idxalını isə Azərbaycan tərəfinin rəsmi
orqanlarından alınmış rəqəmlər əsasında öyrənə bilərsiniz.
Faktlara keçək. UNCTAD-ın Azərbaycanın ticarət partnyorları olan dünya ölkələrindən topladığı statistik məlumatlara görə,
2014-cü ildə bütün ölkələr tərəfindən Azərbaycana ixrac (yəni Azərbaycanın
idxalı) 15.3 milyard dollar təşkil edib. Halbuki, Azərbaycanın rəsmi gömrük
orqanı 2014-cü ildə ölkəyə idxalın həcminin 9.2 milyard dollar olduğunu bəyan
edib. Fərq 6.1 milyard dollar və ya 40% təşkil edir.
Halbuki UNCTAD-ın bazası əsasında "güzgü statistkası” metodu ilə aparılan qiymətləndirmədən aydın olur ki, nəinki
inkişaf etmiş dövlətlərdə, hətta keçid ölkələrində kənarlaşmanın səviyyəsi beynəlxalq təcrübədə qəbul edilən
səviyyəyə uyğundur. Məsələn, 2014-cü ildə Gürcüstan gömrük orqanları ölkəyə 8.6
milyard dollar, UNCTAD-ın isə Gürcüstan üzrə qeydə alıdığı idxal 9.7
milyard dollar təşkil edir. Fərq 1.1 milyard dollar və ya 11.3%.
2014-cü ildə Estoniya gömrük orqanları ölkəyə 20.2
milyard dollar, UNCTAD-ın isə Estoniya üzrə qeydə alıdığı idxal 21.4 milyard dollar təşkil edir. Fərq 1.2
milyard dollar və ya 5.6%.
2014-cü ildə Almaniya gömrük orqanları ölkəyə 1.224
trilyon dollar, UNCTAD-ın isə Almaniya üzrə qeydə alıdığı idxal 1.153 trilyon dollar təşkil edir. Fərq 71
milyard dollar və ya 6.1%.
2014-cü ildə Rusiya gömrük orqanları ölkəyə 287
milyard dollar, UNCTAD-ın isə Rusiya üzrə qeydə alıdığı idxal 298.5 milyard dollar təşkil edir. Fərq 11.5
milyard dollar və ya 4.0%.
Hətta Tacikstan kimi dövlət
idarəetməsində şəffaflığın və səmərəli idarəetmənin olmadığı ölkədə gömrükdə
kənarlaşma beynəlxalq aləmdə qəbul edilən yolverilən həddi aşmır. Belə ki, 2014-cü
ildə Tacikstan gömrük
orqanları ölkəyə 4.5 milyard dollar, UNCTAD-ın isə Estoniya üzrə qeydə alıdığı
idxal 5.3 milyard dollar
təşkil edir. Fərq 0.8 milyard dollar və ya 15.1%.
Əgər beynəlxalq təcrübədə qəbul edilən "15% qaydası"nın metodoloji əsası yoxdursa, niyə nümunə gətirdiyim ölkələrin hamısında kənarlaşma standartlar çərçivəsindədi, Azərbaycanda 40%?
Əgər beynəlxalq təcrübədə qəbul edilən "15% qaydası"nın metodoloji əsası yoxdursa, niyə nümunə gətirdiyim ölkələrin hamısında kənarlaşma standartlar çərçivəsindədi, Azərbaycanda 40%?
Fikirlərlə mübahisə etmək
olar, amma faktlarla əsla...
No comments:
Post a Comment