İstənilən milli valyutanın dəyərli olması,
məzənnəsinin sabitliyi üçün onun arxasında iqtisadiyyatın tələbatına uyğun
həcmdə xarici valyuta kütləsi dayanmalıdır. Məsələn, ölkə iqtisadiyyatının hər ay
1 milyard dollar valyutaya ehtiyacı varsa, iqtisadiyyat öz imkanları (ixrac
potensialı, investisiya cəlbediciliyi) hesabına bunu qazana bilirsə, milli
valyutanın məzənnəsi kənar müdaxilə olmadan dayanıqlı olacaq. Əgər qazana
bilmirsə ya hökumət özünün ehtiyatlarını əritmək, ya da BVF-nin dəstək
kreditləri hesabına xarici valyutaya cari tələb və təklif arasında fərqi
qapatmalıdır. Bu fərqi qapatmaq üçün bazar qıtlıq hiss edən anda milli valyuta
dəyər itirməyə başlayır.
Azərbaycan iqtisadiyyatının hazırkı reallığı
belədir: indi ölkənin orta aylıq
ixrac gəlirləri əvvəlki devalvasiya qərarları qəbul edilən dövrlə müqayisədə
xeyli azdı. Məsələn, 1-ci devalvasiya qərarı ərəfəsində orta aylıq ixrac
gəlirləri 1.8 milyard dollar, 2 devalvasiya qərarı dövründə 900 milyon dollar,
hazırda isə 600 milyon dollar civarındadı.
Valuta ilə gəlirlərin belə kəskin azaldığı
dövrdə manat dəyər qazanırsa, deməli bir səbəb var: xarici valyutaya
tələbatın daha üstün sürətlə azalması.
Bunu təsdiq edən real faktlara diqqət yetirək. Mərkəzi Bankın məlumatına görə,
2016-cı ilin yanvarında ölkə üzrə nağd əməliyyatların aparılması üçün satılmış xarici valyutanın həcmi 400 milyon dollardan bir
qədər çox olub. Halbuki 2015-ci ildə orta aylıq göstərici 1.3 milyard
dollardan, 2012-2014-cü illərdə 900 milyon dollardan, 2011-ci ildə 500 milyon
dollardan çox olub. Yəni hazırda nağd əməliyyatların aparılması üçün satılmış
xarici valyutanın həcmi son 5 ilin ən aşağı göstəricisidir.
Azərbaycan iqtisadiyyatının xarici valyutaya
tələbatının kəskin azalmasının bir neçə səbəbi var. Əvvəla, ölkədə iqtisadi
fəallıq tamamilə sıradan çıxıb. İlin ilk ayında ÜDM-nin həcminin 3,2%,
qeyri-neft ixracının 2 dəfəyədək azalması, iqtisadiyyatın kreditləşməsinin
faktiki olaraq dayanması, idxalın 25%-dək kiçilməsi, büdcə xərclərinin 50%-dək
azalması rəsmi etriaf edilməyən iqtisadi geriləmənin üzdə olan mənzərəsidi.
İkinci mühüm səbəb kənara kapital axınının
kəskin azalmasıdı. Doğrudur, Mərkəzi Bank bu aylar üzrə tədiyyə balansının
göstəricilərini açıqlamayıb. Lakin son illər üzrə tədiyyə balansının
məlumatlarının analizi göstərir ki, manatın dəyərdən düşməsində, xarici
valyutaya tələbatın kəskin artmasında həlledici faktor məhz kənara böyük həcmdə
valyutanın çıxması olub. Məsələn, rəsmi məlumata görə, 2014-cü ildə ölkədən depozit
və nağd valyita formasında ölkədən cəmi 4.7 milyard dollar çıxmışdı, amma
2015-ci ildə həmin göstərici 8 milyard dollara yaxın olub. Qeyri-rəsmi formada
ölkədən çıxan kapitalın həcmini ümumiyyətlə bilmək mümkün deyil. Amma rəsmi
həcm 2 dəfə artıbsa, deməli qeyri-rəsmi dövriyyə də kifayət qədər böyükdür. Birinci və 2-ci devalvasiya mərhələsində likvid dollar kütləsi demək olar ki, ölkədən çıxdı. İndi dolların kənara böyük axını o zaman mümkün olacaq ki, əmlak formasında sərvət dollara çevrilsin və ölkədən çıxarılsın. Amma hələlik həm siyasi şərtlər tamamilə bu qaçışı şərtləndirmir, həm də əmlak bazarında durğunluqdu, mülkə böyük yatırımlar edən sərmayədarlar ya yo yoxdu, ya da bunu sərfəsiz və riskli sayırlar
İnsanın orqanizmi sağlamdırsa, onun
iştahında prolbem olmur: sağlam insan özü limit qoymursa, mədəsi tutan qədər yemək
yeyə bilir. Naxoş orqanizmin iştahı küsür – mədəsinin tuta biləcyini çox az həcmdə qida qəbul edir, vəziyyət ağırlaşanda ümumiyyətlə qidadan imtina
edir. Bizim iqtisadiyyatın “iştah”ı küsüb – amma indiki “dollar pəhriz”i kefindən
arıqlamaq istəyən adamın halı deyil. Vaxt vardı bütün iqtisadiyyatımız “səhəri
yeməyi”ni, “naharı”nı, “şam yeməyi”ni hətta “qəlyanaltısı”nı belə dollarla qidalanırdı. İndi məcbruri
pəhriz vaxtıdı.
Bu pəhrizin nə dərəcədə məcburi olmasını son
bir ildə dövriyyədə manat kütləsinin 2 dəfə azalması bariz göstərir. Azərbaycanda
manatla geniş pul kütləsinin ÜDM-də həcmi hazırda 15% ətrafındadı. Amma bizim
kimi resurslardan asılı iqtisadiyyata malik Qazaxıstan və Rusiyada həmin
göstərici müvafiq olaraq 30 və 40% təşkil edir.
Bu fakt onu göstərir ki, Azərbaycan iqtisadiyyatı kəskin pul qıtlığı
dövrünü yaşayır. Real sektorun son
dərəcə zəif potensiala malik olması, yeni dəyər yaradan sahələrin həddən artıq
məhdud olması biznesi və ev təsərrüfatlarını kredit götürməyə stimullaşdırmır. Hazırkı
şəraitdə qeyri-istehlak, dəyər yaradan sahələr üçün kreditləşmə, həmçinin
sərmayə qoyuluşları olmadan, pul multiplikatorunun səviyyəsini hazırkı 1.25-dən
2.5-3-ə yüksəltmədən manatın dönərli valyutalar qarşısında real dəyər
qazanmasından söhbət gedə bilməz.
Nəhayət, köklü iqtisadi amillər olmadan
manatın hazırkı 3-5 qəpiklik dəyər qazanmasına rəsmi maraq var. Əvvəla ona görə
ki, bu psixoloji təsir vasitəsidir – insanlara demək istəyirlər ki, əlinizə
düşən və qısa müddətdə cari istehlaka xərcləyəcəyiniz manatı dollara
çevirməyin. Əks halda bu gün alacaqsınız, 3 gün sonra uduzacaqsınız. Amma bir
fakt var ki, əhalinin günədlik alıdığı valyuta kütləsinin bazara ciddi təsiri
yoxdur. İkincisi, mübadilə məntəqələrinin qadağan olunmasından sonra valyuta
ticarəti çox kiçik qrupun əlində cəmləndi. Məzənnənin belə kəskin
enib-qalxmalarından insanlar kəskin itkiyə məruz qalır, qazanan banklar olur. İndi
baxın bu günlər 1.50-1.52 məzənnə ilə alınan dolları, 3-5 gün sonra 1.65-1.70
məzənnə ilə satacaqlar.
Bir faktı isə heç nəzərdən qaçırmayaq:
dövlət büdcəsinin valyuta gəlirləri və Neft Fondunun büdcəsinin mədaxili 1 dollar-1.55 manat
məzənnəsi ilə proqnoz edilib. Hökumət üçün minimum vəzifə bu məzənnəni il boyu
qorumaqdır. Əks halda (neftin indiki qiymətinin ilin sonunacan qalacağı
tədqirdə) manatla büdcə öhdəliyini icra etmək üçün Neft Fondunun əlavə ehtiyatlar
gətirməyə ehtiyac olacaq. Bir fakt: 1 dollar-1.55 manat məzənnəsi ilə Neft
Fondunun illik büdcə gəlirlərinin icrası üçün 6.8 milyard dollar lazımdırsa, 1
dollar-1.45 manat məzənnəsi şəraitində 7.345 milyard dollar lazımdır. Bir
sözlə, dolların manat qarşısında 2016-cı il üçün proqnozlaşdırılan məzənnə ilə
müqayisədə 10 qəpık ucuzlaşması hökumət üçün əlavə 545 milyon dollar ehtiyat
əritmək deməkdir. Ona görə ən azından Mərkəzi Bank çalışacaq ki, valyuta ilə büdcə
gəlirlərinin mədaxil edildiyi günlər məzənnə 1.55-dən aşağı olmasın. Çünki
büdcə qanunvericiliyinə görə, büdcənin xarici valyuta ilə mədaxili Mərkəzi
Bankın həmin günə olan məzənnəsi ilə daxil edilir.
No comments:
Post a Comment