Ölkə prezidenti Açıq Hökumətin təşviqi üzrə
2016-2018-ci illər üzrə Fəaliyyət Planını təsdiqlədi. Bu sənədin hazırlanmasına
ötən ilin payızından start verilmişdi. Rəsmi şəxslər təxminən 6 ay davam edən hazırlıq mərhələsində vətəndaş cəmiyyətinin iştirakı ilə də bir neçə tədbir
keçirdi, təkliflər topladı. Ən azından 3 müxtəlif tədbirdə təmsil etdiyim
İqtisadi Təşəbbüslərə Yardım Mərkəz adınan iştirak etdiyim üçün bəzi
qənaətlərim vardı, amma Plan təsdiqlənməmiş yazmaq istəmirdim.
Əvvəla ondan başlayım ki, 2014-cü ildən
sonra müstəqli vətəndaş cəmiyyətinə sərt təzyiqlər, onların fəaliyyətinə
yaradılan manelər şəraitində beynəlxalq səviyyədə kifayət qədər populyarlıq
qazanan açıq hökumət qlobal platformasının bizim üçün çox ciddi əhəmiyyətini
gözardı etmək olmaz. Bu təşəbbüs 2011-ci ildə ABŞ-ın liderliyi ilə aparıcı
dövlətlərin birgə səyi ilə yarandı. Platformanın missiyası belədir: hökumətləri
daha şəffaf, daha hesabatlı və vətəndaşlara qarşı daha məsuliyyətli etmək.
2011-ci ilin sentyabrında 69 dövlətin imzaladığı “Açıq Hökumət Bəyannaməsi”ndə
qeyd edilir ki, bütün dünyada getdikcə xalqlar daha açıq, effektiv,
məsuliyyətli və şəffaf idarəetməyə sahib olmaq, vətəndaş iştirakçılığının
genişləndiyi, vətəndaşın görəvləndirlidiyi, korrupsiya ilə effektiv mübarizə
aparıldığı sistem qurmaq istəyirlər.
Sənədə imza edən siyasi liderlər həmin
məqsədlərə çatmaq üçün 4 istiqamət üzrə öz üzərlərinə öhdəlik götürdüklərini
bəyan etdilər: 1) hökumətlərin fəaliyyəti ilə bağlı məlumatlara əlçatanlğın
artırılması; 2) idarəetmədə vətəndaş iştirakçılığının genişləndirilməsi; 3) dövlət
idarəetməsində yüksək peşə etikasının tətbiqi; 4) hökumətin daha hesabatlı və
açıq olması üçün yeni nəsil texnologiyaların tətbiq olunması.
Açıq Hökumət Tərəfdaşlığı üzrə beynəxalq
Platformaya üzv olmaq niyyətində olan ölkələr üçün 4 meyar üzrə minimum
tələblərə cavab verməlidirlər: 1) fiskal şəffaflıq; 2) məlumatlara əlçatanlıq;
3) dövlət rəsmilərinin gəlir (əmlak) ilə bağlı məlumatların ictimailəşdirilməsi;
4) vətətəndaşların idarəetməyə cəlbi.
Platformanın bizim üçün açdığı əsas imkan
budur ki, hökumətlər özlərinin açıqlığı və hesabatlılığı ilə bağlı milli
fəaliyyət planlarının hazırlanmasına və həyata keçirilməsinə mütləq vətəndaş
cəmiyyətini cəlb etməldirlər. Faktiki olaraq vətəndaş cəmiyyətinin olmadığı,
yaxud vətəndaş cəmiyyətinin bərabərhüquqlu tərəfdaş kimi tanınmadığı ölkələrin
Açıq Hökumət Tərəfdaşlığı üzrə beynəxalq Platformada təmsilçiyi
qeyri-mümkündür. Etiraf etmək lazımdır ki, 2011-ci ildə Azərbaycan qoşulduğu
zaman QHT-lərin durumu hazırkı şəraitlə müqayisə olunmaz dərəcədə yaxşı idi:
beynəlxalq donorlar sərbəst formada QHT-lərlə əməkdaşlıq edə bilirdilər,
QHT-lərin layihələrinin qeydiyyatında məhdudiyyətlər yoxdu, hətta Ədliyyə Nazirliyinin
qeydiyyata almadığı müqavilələr üzrə bank əməliyyatlarında problem
yaradılmırdı, ən müxtəlif mövzular üzrə açıq müzakirələr aparmaq üçün biznes
mərkəzlərdə həmişə uyğun yerlər tapmaq olurdu. 2014-cü ilin iyun ayından
başlayaraq bütün bu imkanlar vətəndaş cəmiyyətinin əlindən alınıb. Çox güman
ki, 2011-ci ildə Azərbaycanda bu vəziyyət hökm sürmüş olsa idi, bizim
Platformada üzvlüyümüz mümkün olmaycaqdı.
İki gün sonra – mayın 4-də Açıq Hökumət
Tərəfdaşlığı üzrə beynəxalq Platformasının Cənubi Afrika Respublikasında start
götürəcək toplantısında Azərbaycanın təşkilatda statusu müzakirəyə çıxarılacaq. Platforma ilə
əlaqəli çalışan bəzi ekspertlərlə kontaktlar əsasında deyə bilərəm ki,
Platformanın Rəhbər Komitəsində Azərbaycanla bağlı ciddi narahatlıqlar var və
bu istiqamətdə müzakirələr gedir. Əsas narahatlıqlardan biri icrası 2015-ci
ilin dekabrında başa çatmış milli Fəaliyyət Planının yeni variantının qəbul
edilməməsi ilə bağlı idi. Təxminən 4 ay ləngimə ilə də olsa, 2016-2018-ci illər
üzrə Planı ölkə prezidenti ötən həftə təsdiqlədi. Amma narahatlıq təkcə Planın
təsdiqi ilə də bağlı deyildi: müstəqil vətəndaş cəmiyyətinin də sənədin
işlənməsinə cəlbi, onların təkliflərinin nəzərə alınması gözləntilər içərisində
idi. Buna nə dərəcədə əməl edildiyinə ayrıca toxunacam.
Açıq Hökumət Tərəfdaşlığı üzrə beynəxalq
Platformanın ikinci mühüm narahatlığı vətəndaş cəmiyyətinin fəaliyyətinə
yaradılan hüquqi manelərin aradan qaldırılması və siyasi məhbusların azad
edilməsi ilə bağlıdır. Hələ mart ayında ölkəmizə bu məsələ ilə bağlı gəlmiş xarici ekspertlərlə görüşdə də bunu (xüsuslə vətəndaş cəmiyyətinə əlverişli şəraitin yaradılması) açıq mətnlə səsləndirmişdilər
Təəssüf ki, bu istiqamətdə vəziyyət narahatlıqları aradan qaldıracaq səviyyədə ürəkaçan olmadı. Siyasi məhbusların xeyli hissəsi azad edilsə də, beynəlxalq aləmdə tanınmış bir sıra vicdan məhbusları buraxılmadı. Vətəndaş cəmiyyəti, ilk növbədə isə EİTİ Koalisiyasında təmsil olunan təşkilatlarla bağlı addımlar atıldı: bank hesablarından həbslər, ictimai fəalların sərhəd yoxlamalar götürüldü. Lakin ən vacib məsələlər – bütün QHT-lərin qrant müqavilələrinin manesiz qeydiyyatı, beynəlxalq donorların yerli QHT-lərlə məhdudiyyətsiz əməkdaşlığı istiqamətində faktiki olaraq heç nə dəyişmədi.
Təəssüf ki, bu istiqamətdə vəziyyət narahatlıqları aradan qaldıracaq səviyyədə ürəkaçan olmadı. Siyasi məhbusların xeyli hissəsi azad edilsə də, beynəlxalq aləmdə tanınmış bir sıra vicdan məhbusları buraxılmadı. Vətəndaş cəmiyyəti, ilk növbədə isə EİTİ Koalisiyasında təmsil olunan təşkilatlarla bağlı addımlar atıldı: bank hesablarından həbslər, ictimai fəalların sərhəd yoxlamalar götürüldü. Lakin ən vacib məsələlər – bütün QHT-lərin qrant müqavilələrinin manesiz qeydiyyatı, beynəlxalq donorların yerli QHT-lərlə məhdudiyyətsiz əməkdaşlığı istiqamətində faktiki olaraq heç nə dəyişmədi.
Belə şəraitdə iki variantla bağlı
gözləntilər var: ya Azərbaycan hökuməti Platformada indiki statusla qalmağa maraqlı olduğunu
bəyan etməklə və konkret vaxt çərçivələri göstərmək şərtilə yuxarıda sadalanan
problemlərin həlli istiqamətində addımlar atmaq üçün “yol xəritəsi” təqdim
etməlidir, ya da RəhbətrKomitə bəlli bir dövr üçün (maksimum 1 il) ölkənin
üzvlüyü qeyri-aktiv edilir. Ekspertlərin dediyinə görə, qeyri-aktiv üzvlük
dövründə hökumətin narahatlığı aradan qaldırmayacağı tədqirdə üzvlükdən tam
çıxarma mexanizmləri işə salına bilər.
Nəhayət, artıq qüvvəyə minən planla bağlı
bəzi vacib məqamlara toxunmaq istərdim. Açıq Hökumət Tərəfdaşlığı üzrə
beynəxalq Platformanın yanaşması budur ki, Planın işlənməsində mütləq müstəqil
vətəndaş cəmiyyəti iştirak etməlidir. Amma iştirakçılıq təkcə cəlbetmə deyil,
səsini eşitməkdir. Cəlbetmə passiv dəvət də ola bilər – QHT-lər gəlir,
müzakirələrdə oturur, hətta nəsə təkliflər də verir, amma sonda onarın
təkliflərindən heç nə qəbul edilmir. Aktiv iştirakçıllıq odur ki, dəvət
edilirsən, dinlənirisən və sonda eşidilirsən – təkliflərinin hansısa hissəsi
qəbul edlilir. Bir sözlə, iştikaçılıq passiv deyil, aktiv cəlbetmə
prosesidir.
Azərbaycan hökumətinin “ilkin” layihə kimi
təqdim etdiyi variantı fevralda, növbəti müzakirəni martda etdik. Bu 2
müzakirə açıq və xeyli sayda QHT təmsilçisinin iştirakı ilə olmuşdi. Sonuncu
müzakirə “fokus qrup” müzakirəsi tipində bir neçə ekspertin iştirakı ilə aprel
ayında baş tutdu. Həmin müzakirələr dövründə təşkliatımızın ekspert qrupu xeyli
təkliflər səsləndirdi, həmin təklifləri yazılı olaraq da rəsmi orqanlara təqdim
etdik. Nəticə nədir, ilkin müzakirəyə təqdim edilən variantla rəsmi imzalanan
versiya arasında fərqlər varmı?
İlk öncə texniki tərəflərdən başlayım. Elə
birinci müzakirədə vətəndaş cəmiyyətinin yanaşması bu oldu ki, korrupsiyaya
qarşı mübarizə və açıq hökumətin təşviqi planını briləşdirib vahid Fəaliyyət
Planı kimi qəbul etmək vacibdi, çünki bütün üzv ölkələr bu cür edir – üzv
ölklərlə vahid hesabatlılığın təmin edilməsi, zəruri müqayisələrin
aparılmasının asanlaşdırılması baxımından bu vacib idi. Hökumət həmin təklifi
nəzərə alıb - ilkin variantda 2
ayrı-ayrı layihə təqdim edilmişdi, amma son təsdiq edilən versiyada
korrupsiyaya qarşı mübarizə üzrə tədbirlər açıq hökumətin təşviqi planının
tərkib hissəsi kimi qəbul edilib.
Sənədin strukturu ilə bağlı başqa bir təklifimiz bu idi ki, hökumətin
şəffaflıq, hesabatlılıq və iştirakçılıq prinsiplərinə geniş töhfə verməyən, bütövlükdə
cəmiyyətlə deyil, birbaşa olaraq fərdlə dövlətin münasibətlərinə təsir edən
elektron xidmətlərin təkmilləşdirilməsi kimi öhdəliklərin fəaliyyət planına
öhdəliklər kimi daxil edilməsinə ehtiyac yoxdu. Bu cür xidmətləri öhdəlik kimi
deyil, şəffaflıq, hesabatlılıq və iştirakçılığa nail olmaq üçün
texniki-texnoloji vasitələr kimi nəzərdə tutulmasını təklif etmişdik. Lakin
hökumət elektron xidmətlərlə bağlı Fəaliyyət Planına ayrıca bir bölmə daxil
edib.
Fundamental saydığımız təkliflərdən 3-ü son
variantda nəzərə alınıb: müstəqil QHT-lərin manesiz qatıla biləcəyi Açıq Hökumətin
Təşviqi üzrə vətəndaş cəmiyyəti Platformasının formalaşdırılması üçün imkan
yaradılması, fiskal şəffaflığın təmin edilməsi və rəsmi şəxslərin əmlak
vəziyyəti ilə bağlı bəyyanamə sisteminin təcrübədə tətbiq edilməsi.
Amma dövlət orqanlarının hesabatlılığının və
şəffaflığının yüksəldilməsi ilə bağlı xeyli təkliflərimiz nəzərə alınmadı və
hesab edirik ki, həmin təkliflər Açıq Hökumət Tərəfdaşlığı ilə bağlı beynəlxalq
səviyyədə qəbul edilmiş prinsiplərə uyğun dövlət idarəetməsində hüquqi
islahatların həyata keçirilməsi baxımından çox mühüm idi. Söhbət hansı
təkliflərdən gedir?
· Satınalma yolu ilə dövlət büdcəsindən vəsait alan
özəl şirkətlərin təsisçilərilə bağlı məlumatların kommersiya sirri hesab
edilməməsi;
İ cmal büdcənin (dövlət büdcəsi, Neft Fondu və Sosial Müdafiə Fondu) icrası ilə bağlı aylıq hesabatların dərc edilməsi;
İ cmal büdcənin (dövlət büdcəsi, Neft Fondu və Sosial Müdafiə Fondu) icrası ilə bağlı aylıq hesabatların dərc edilməsi;
· Dövlət büdcəsinin icrasına dair hesabatın cəmi 5-10 səhifəlik qısa
icmal formasında deyil proqnoz büdcə
sənədlərinin formatına uyğun olaraq (təxminən 800-1000 səhifəlik büdcə zərfi)
hazırlanması və parlamentə təqdim edilməsi;
· Ölkənin hər bir rayon və şəhəri üzrə dövlət büdcəsinin gəlir və
xərclərinin strukturunun proqnozlar, icra formasında açıqlanması;
· Bütün dövlət təhsil və səhiyyə müəssisələrinin büdcəsinin
ictimailəşdirilməsi icbari öhdəlik olaraq müəyyən edilməsi;
· Hesablama Palatasının ictimai vəsaitlərin
istifadəsi ilə bağlı audit yoxlamalarının nəticələrinə dair bütün rəylərin tam
mətnin online açıqlanması;
· Bütün dövlət orqanlarının sayında ayrıca olaraq
“satınalma” bölməsinin yaradılması, il ərzində alınan mal (xidmətlərin) çeşidi,
həcmi, dəyəri, satıanlma müqaviləsi bağlanan şirkətlərin siyahısının
yerləşdirilməsi;
· Bütün rayon və şəhərlərin İcra Hakimiyyətlərinin
saytında ayrıca büdcə bölməsinin yaradılması, həmin ərazilər üzrə bütün dövlət gəlirlərinin
və ictimai xərcləmələrin strukturunun, ictimai maliyyə hesabına həyata
keçirilən bütün sərmayə layihələrinin
saytda yerləşdirilməsi;
· Milli neft şirkətinin investisya layihələrinin ictimailəşdirilməsi;
Milli neft şirkətinin törəmə və birgə
müəssisələrinin fərdi maliyyə hesabatlarının ictimaiyyət üçün açıqlığının təmin
edilməsi;
· Hasilat sənayesində işləyən bütün şirkətlərin
benefsiar sahiblərinin ictimaiyyət üçün açıq olması;
· Dövlət şirkətlərinin xarici borclanması ilə bağlı
hesabatlılığın təkmilləşdirilməsi. Xüsusilə hökumətin zəmanəti ilə alınan və
zəmanət olmadan alınan borclar barədə ayrıca məlumatların hesabata daxil
edilməsi, borcun məbləğinin borc alınan təşkilatlar üzrə, borcun yönəldildiyi
layihələr üzrə ayrıca təqdim edilməsi;
· Dövlət şirkətlərinin investisiya layihələri üzrə
ayrıca hesabatın təqdim edilməsi;
· Dövlət şirkətlərinin satılalmalarına dair ayrıca
hesabatın təqdim edilməsi;
· Dövlət şirkətlərinin vəzifəli şəxslərinə maliyyə
xarakterli məlumatlarına dair hesabatın təqdim edilməsi;
· Hökumətin
və ayrı-ayrı struktirlarının hesabatlarının hazırlanması üzrə vahid
standartların və metodologiyanın işlənməsi və tətbiqi. Xüsusilə də mərkəzi və
yerli icra hakimiyyəti orqanlarının illik fəaliyyətlərinin yekunları barədə
hesabatlarında əksini tapmalı olan məlumatların minimum standartlarının
hazırlanması;
· Hökimətin fəliyyətinin keyfiyyət nəticələrini
ölçməyə (result-oriented) hesabatlılıq üçün metodolgoyanın hazırlanması və
tətbiqi.
Bu təkliflər
ölkədə aşağıdan-yuxarıya açıq hökumət sisteminin yaradılmasını hədəfə alıb. Öz
kəndində, rayonunda və ya şəhərində, övladıının getdiyi məktəbdə açıq və şəffaf
idarəetmə görə bilməyən vətəndaşda mərkəzi hökumət təşkilatlarında oxşar
prinsiplərin yaradılacağına inam və etimad yaratmaq real görünmür.Bizim təkliflərimiz məhz aşağıdan-yuxarıya, yixarıdan-aşağıya bütün idarəetmə həlqələrində şəffaflıq və hesabatlığın yaradılmasını, Plan çərçivəsində institusional və hüquqi islahatlar həyata keçirmək öhdəliyinin müəyyən edilməsini hədəfləyib.
Bütün qüsurlara, yanlış saydığımız addımlara baxmayaraq ölkəmizin Açıq Hökumət Tərəfdaşlığı Platformasında
üzvlükdən uzaqlaşdırılması ölkəmizin və müstəqil vətəndaş cəmiyyətinin
maraqlarına zərbə olardı.
Bundan ən məmnun
qalan isə Azərbaycanı inkişaf etmiş dünyadan uzaqlaşdırmağa çalışanlar
olacaq. Mədən Sənayesində Şəffaflıq,
Açıq Hökumət Tərəfdaşlığı və Şərq Tərəfdaşlığı kimi beynəlxalq platformalar
Azərbaycanı sivil dünya ilə bağlayan sonuncu körpülər kimi qalmaqdadırlar. Bu
körpülər də uçurulsa, yaxın illərdə ölkədə müstəqil və obyektiv mövqeyi olan
ictimai fəalların son nümunələrini də görə bilməyəcəyik...
No comments:
Post a Comment