Bu məsələ eninə-uzununa, sağına-soluna təhlil
etmək lazımdı. Çünki prosesdən uduşlu çıxan hökumət iqtisadiyyatın özündən
başqa subyektlərinin - istər ev təsərrüfatlar olsun, istər biznes - itkilərini görməyi, özünün tənzimləyici
funksiyalarından istifadə edib bu itkilərin ən azı müəyyən hissəsini
kompensasiya etməyi özünə vəzifə bilmir. Qısamüddətli dövrdə devalvasiyadan
udanların qazandıqlarını və uduzanların itirdiklərini dəqiq qiymətləndirmək çətindir.
Amma təxmini hesablamlamlarla mənzərəni görmək mümkündü.
Prosesdən əsas udanlar
Birinci uduş hökumətindir. İcmal büdcənin
gəlirlərinin yarısından çoxu bilavasitə valyuta gəlirlərindən formalaşır.
Məsələn, 2015-ci ildə icmal büdcənin təxminən 22 milyard manat gəlirinin 12
milyard manatı birbaşa valyuta mədaxili əsasında proqnozlaşdırılmışdı. Bura Neft Fondunun
gəlirləri, xarici neft konsorsiumunun vergi ödənişləri, Dövlət Neft Şirkətinin
xaricə ixracından formalaşan gəlirlərə görə vergi ödəmələri daxildir. Proqnoza
görə, neftin orta illik qiyməti hər barrel üçün 90 dollar,
1 dollar =0.785 manat məzənnəsi olduğu şəraitdə hökumət büdcəyə 12 milyard
manat ekvivalentində (15.3 milyard dollar) valyuta gəliri gözləyirdi. Lakin,
ilin 2 ayının nəticələrinə görə neftin qiyməti 60 dollar ətrafındadı və ilin
sonunadək bu qiymət səviyyəsi qaldığı tədqirdə 1 dollar =0.785 manat məzənnəsi
ilə hökumətin icmal büdcəyə valyuta gəlirləri formasında mədaxili maksimum 8
milyard manat (10.2 milyard) dollar olacaqdı.
Manatın təxminən 35 faiz ətrafında devalvasiyası
hökumətə imkan verəcək ki, neftin orta
illik qiymətinin hər barrel üçün 60 dollar olduğu şəraitdə 8 milyard deyil, 11 milyard manata
yaxın valyuta mədaxilinə ekvivalent büdcə gəliri formalaşdırsın. Yəni, manatın
hazırkı səviyyədə ucuzlaşması icmal büdcəyə ən azı 3 milyard manat əlavə
gəlirin daxil olmasını təmin edəcək.
İkinci uduş Dövlət Neft Şirkətinindir. Bu
şirkət dəqiq məluamtlar açıqlamır, amma illik pul mədaxilinin azı 30%-i valyuta
gəlirlərindən formalaşır. Burda ən azından 4.5-5 milyard dollardan söhbət
gedir.
Üçüncü uduş qeyri-neft ixracında inhisarçı
mövqeyi olan holdinq və şirkətlərindi. Neft sektorunun və neftə dayalı kimya
sənayesinin məhsullarının, elektrik enerjisinin ixracını nəzərə almsaq, 2014-cü
ildə qeyri-neft ixracı 1.5 milyard dollar olub.
Bu məbləğin 450 milyon dolları istehsalı inhisarda olan qida
məhsullarının (bitki və heyvan mənşəli yağlar, çay, şəkər), 131 milyon dolları
istehsalı inhisarda olan metalllurgiya məhsullarının (almünium, qara metal),
157 milyon dollar istehsalı inhisarda olan plastmass məmulatların payına düşüb.
Yəni, aydın görünür ki, qeyri-neft sektorunda inhisarçı mövqe tutan 3-5
şirkət ixracı onsuz da kiçik olan qeyri-neft ixracının təxminən yarısına
sahibdirlər.
Amma heç şübhəsiz, ixracın heç olmazsa 30-35%-i qeyri-neft sektorunun hesabına təmin edilsəydi və ixrac gəlirləri daha çox sayda biznes subyektləri arasında bölünsə idi, devalvasiyadan iqtisadiyyatın uduşları böyük olacaqdı. Sırf nəzəri yanaşmadan çıxış etsək, milli valyutanın ucuzlaşmasından ən böyük uduş ixrac gəlirləri böyük olan subyektlər olur. 2014-cü ildə ticarət balansına görə, Azərbaycanın ixrac gəlirlərinin təxminən 72%-i hökumətə, təxminən 23%-i iri dövlət şirkətlərinə, özəl sektorda inhisarçı mövqeyi olan azsaylı şirkətə mənsub olub. İcrac gəlirlərinin ən yaxşı halda 5%-i sayı minlərlə ölçülən iqtisadi subyektlərə çatıb. Əgər bu göstəricilərdən çıxış etsək, devalvasiyanın qazancları da iqtisadi subyektlər arasında bu cür qeyri-bərabər bölünəcək.
Amma heç şübhəsiz, ixracın heç olmazsa 30-35%-i qeyri-neft sektorunun hesabına təmin edilsəydi və ixrac gəlirləri daha çox sayda biznes subyektləri arasında bölünsə idi, devalvasiyadan iqtisadiyyatın uduşları böyük olacaqdı. Sırf nəzəri yanaşmadan çıxış etsək, milli valyutanın ucuzlaşmasından ən böyük uduş ixrac gəlirləri böyük olan subyektlər olur. 2014-cü ildə ticarət balansına görə, Azərbaycanın ixrac gəlirlərinin təxminən 72%-i hökumətə, təxminən 23%-i iri dövlət şirkətlərinə, özəl sektorda inhisarçı mövqeyi olan azsaylı şirkətə mənsub olub. İcrac gəlirlərinin ən yaxşı halda 5%-i sayı minlərlə ölçülən iqtisadi subyektlərə çatıb. Əgər bu göstəricilərdən çıxış etsək, devalvasiyanın qazancları da iqtisadi subyektlər arasında bu cür qeyri-bərabər bölünəcək.
Prosesdən ən çox uduzanlar
Banklarda 4 milyard manatadək milli valyuta ilə
əmanəti olan insanlar uduzdu. Hökumət bazarları sərt nəzarət altında saxlayıb
qiymətlərin artımın müvəqqəti də olsa dayandıra bildiyi üçün belə bir arqument
gətirir: qiymətlər artmadığı üçün bu insanlarn itkisindən söhbət gedə bilməz.
Yanlış yanaşmadı - əvvəla ona görə ki, həmişə olduğu kimi hökumət üçün ölçü
vahidi yenə də insanıarın mədəsidi. Rəsmilər yanaşmasına görə, gündəlik tələbat
malları bahalanmayıbsa, manatla depozitlərin alıcılıq qabiliyyəti azalmayıb.
Amma məsələn, bu depozitdən əmlak, uzunmüddət istifadə olunan məişət əşyaları,
avtomobil almaq, xaricə səfərə getmək üçün istifadə edilsə, hər kəs manatla
depozitlərinin alıcılıq qabiliyyətinin üçdə bir qədər itirdiyinin şahidi
olacaq. Hələlik isə bizim hökumətimizin meyarı çörək, şəkər və yağın
qiymətidir.
Bir həqiqət var ki, hökumət onsuz da uzun
müddətə sərt qiymət nəzarəti ilə idxal olunan ərzaq məhsullarının qiymətinin
başalaşmasına qarşı dayana bilməyəcək. İndilikdə hökumət cəmiyyətin manatın
sərt devalvasiyasının şokundan ayılmasını gözləyir və bilir ki, sosial
narazılıqların geniş miqyas almaması üçün gündəlik tələbat malların ucuz
saxlanması vacibdi. Çox güman ki, ilin sonuna doğru müxtəlif vaxtlarda
ayrı-ayrı ərzaq məhsulların qiymətinin artımı baş verəcək və hökumət düşünür
ki, birdən baş vermədiyi üçün cəmiyyət bunu hiss etməyəcək. Hökumət qiymətlər
üzərində sərt nəzarətlə həm də cəmiyyətə nümayiş etdirmək istəyir ki, itkiniz
yoxdu, məndən aztəminatlı təbəqənin gəlirlərini indeksasiya etmək üçün addım
gözləməyin də. Bu minavvala hökumət bilavasitə əhaliyə yönəlik xərc
öhdəliklərini artırmadan 2015-ci ili başa vurmaq istəyir. Əslində bu öhdəliklər
olmasa, 35 faizlik devalvasiya büdcədə hər hansı problem yaranmadan hökumətə ili
başa vurmağa imkan verəcək – investisiya xərclərinin konkret layihələr üzrə
bölüşdürülməmiş 1.9 milyard manat xərc büdcədən çıxarılır, 3 milyard manat
icmal büdcəyə devalvasiya hesabına əlavə vəsait daxil olur, əhali qarşısında da
devalvasiyanın fəsadlarına görə heç bir öhdəlik götürülmür. Bunula Neft
Fondunun da, dövlət büdcəsinin də problemi həll olunur. Amma 4 milyard manatdan
çox milli valyuta ilə əmanət yağ, ət və çörək qarşısında dəyərini sabit
saxladığı üçün narahatlığa ehtiyac yoxmuş. Əlbəttə, bu pullar valyuta ilə əməliyyat
aparası olsa, azı 1.3 milyard manat itirildiyi məlum olacaq.
İkinci ən böyük itki valyuta ilə kredit götürən
subyektlərindi. Ölkənin bank sektoru vasitəsilə 18 milyard manata yaxın kredit
verilib. İlkin məlumata görə, bundan təxminən 5 milyard manatı valyuta ilə
götürülmüş kreditlərdir. Bu qədər vəsait təxminən 1.7 milyard manat əlavə manat
kütləsi tələb edir ki, borcları qapada bilsin.
Üçüncü uduzanlar kateqoriyası xaricdən borc
götürən müəssisə, şirkət və banklardr. Dəqiq məlumat yoxdu, amma əldə etdiyim məlumata görə belə borcların həcmi 12 milyard dollaran az
deyil.
Nəhayət, idxalla məşğul olan kiçik və orta
biznes də xeyli vəsait itirdi. Bu sırada idxalda inhisarçı mövqeyi olan iri
şirkətlərin adını qeyd etmək istəmirəm. Çünki uzun illərdi yüksək monopol
qiymətlər və qeyri-rəsmi imtiyazlar hesabına onlar kifayət qədər qazanıblar.
Amma kiçik biznes böyük itkilə üzbəüzdür.
Məsələn, bazar araşdırmalarımız gösətərir ki,
hazırda avtomobil ehtiyat hissələrinin, avtokosmetik məhsulların və geyim
əşyalarının idxalı bir çox məhsullar (məsələn, qida, dərman, tikinti məhsulları
və s.) kimi tam inhisarlaşmayıb. Bu sahədə çalışan kiçik biznes təmsilçilərinin
bildirdiyinə görə, onlar adətən məhsulların müəyyən hissəsini xaricdəki
tərəfdaşdan borca alır, daxildə də müştərilərə borca verir. Və bu proses daima
belə davam edir – burdakı borclar yığılıb xaricə göndərilir, onu müqabilində
yeni mal partiyası göndərilir. Xüsusilə də Çin, Türkiyə və Almaniya ilə kiçik
sahibkarların bu cür ticarəti artıq uzun illərdi formalaşıb. İş adamlarının
dediyinə görə, təkcə son 3-4 ayda köhnə məzənnə ilə borca verilən, artıq yeni
məzənnə ilə xarici tərəfdaılara qaytarılmalı olan mala görə borcların məbləği
10 milyonlarla dollarla ölçülür.
Nəticə
budur ki, ev təsərrüfatları və biznes manatın ucuzlaşmasından milyardlarla
ziyandadı. Amma hökumət büdcənin problemini həll etdiyini düşünərk çox rahat
görünür.
Mənə 5.000.000.00 ABŞ dolları məbləğində kredit verən kredit şirkəti digər kredit investorları mənim təklifimi laqeyd etsələr də mr benjamin lee mənə müvəffəqiyyət borcu verərlər. Onlar birbaşa kredit maliyyələşdirmə və investisiya baxımından layihədədirlər. kapital bazarları fondlarına çıxış əldə etmək istəyən şirkətlərə və şəxslərə maliyyələşdirmə həlləri təqdim edir, layihənizi maliyyələşdirməyə və ya işinizi genişləndirməyə kömək edə bilərlər .. E-poçt Əlaqə :::: Lfdsloans@outlook.com və ya da yazın
ReplyDeletewhatsapp nömrəsi + 1- (989-394-3740)